Dag 5: Pingyao - avontuur in de nachttrein en het prachtige Pingyao

12 september 2018 - Pingyao, China

Hoi allemaal,

Eindelijk was het zo ver; de nachttrein. Best een beetje spannend. Om 21:15 vertrokken we vanaf ons hotel naar het centraal station van Beijing.

Om 23:53 ging onze trein pas dus nog even wachten. Van te voren was ons al gewaarschuwd; goed doorlopen zodra de poorten open gaan en direct naar de juiste coupe om daar je koffer op te bergen. Er is over de lengte van de coupe namelijk maar één groot baggage rek en vol is vol. Stapelen mag niet.

20min voordat de poorten open gingen zijn we alvast gaan staan. En dat was maar goed ook. Wat een drukte! Niet zo gek; de trein is 800 meter lang en er passen een paar duizend mensen in. Die moeten allemaal door dezelfde drie poortjes.

Zodra de poorten opengingen begon het geduw al. Gelukkig kwamen we er beide goed doorheen en konden we vlug naar het juiste spoor en coupe lopen.

Bij de ingang van de coupe werd je kaartje ingenomen en kreeg je daar een hard plastic pasje voor terug. Zodra je er bijna uit moet komt de conductrice terug om het weer om te wisselen. Zo weet zij wanneer iemand eruit moet en slaapt niemand perongeluk door, handig!

Omdat we zo laat vertrokken ging na ong. een half uur het licht al uit. Het was meteen pikkedonker en iedereen ging (proberen te) slapen. Het is me uiteindelijk best meegevallen! Af en toe wakker geworden omdat de trein schokkend tot stilstand kwam, maar daarna weer redelijk vlot kunnen slapen.

Het enige onwijs irritante was dat ik door het schokken en gewiebel vaak naar het toilet moest..  En ik kan je vertellen.. dat is niet handig in het pikkedonker. Daarbij lagen Wes en ik beide bovenaan. Ook dat is niet de meest handige plek als je naar het toilet moet. Aan het voeteneinde is een klein trappetje dat in het donker lastig te vinden is. Als je eenmaal, zo stil mogelijk, met een hoop gekluns beneden bent is het toilet gelukkig makkelijk te vinden; aan het einde van de coupe en verlicht. So far, so good. Op de terug weg was de gang met alle slaapcompartimenten echter zo donker dat ik kwijt was welk bed nou van mij was. Uiteindelijk ben ik maar teruggegaan en begonnen met tellen. Ik lag in de 6de rij bedden dus op hoop van zege dat ik niet bij iemand anders in bed staptte ben ik weer naar boven geklommen. Bleek dat ik gelukkig prima kon tellen.

Best vroeg, rond 6:45 gingen de lichten weer aan en was het slapen wel een beetje klaar. We zouden pas om 09:36 aankomen dus hadden nog flink wat tijd te doden.

Nadat we eindelijk aankwamen in Pingyao stonden er golfkarretjes klaar om ons naar het oude centrum van de stad te brengen. Daar mogen geen auto’s komen, vandaar de golfkarretjes.

Rond een uur of 10-10:30 kwamen we aan bij het hotel. Een super leuk guesthouse met een mooie binnenplaats. Ook de kamers waren ontzettend mooi; allemaal authentieke meubels.

Na heerlijk te hebben gedoucht zijn we het stadje gaan verkennen. Pingyao is een authetiek stadje dat nog helemaal omringt is door een stadsmuur. Ontzettend leuk om daar door alle straatjes heen te dwalen.

De hele middag hebben we eigenlijk afgewisseld met rondlopen en eten/drinken. Wat me opviel is dat hier, in tegenstelling tot Beijing, best veel honden en katten te vinden zijn. En ik zou mezelf niet zijn om daar natuurlijk vriendjes mee te worden.

Ook in de avond is er in Pingyao genoeg te zien en te beleven. Zodra het donker wordt gaan alle rode lampions aan; zo prachtig. In de bars gaat de muziek aan en het avondleven begint. Nog een lekkere cocktail gedronken in een erg gezellige bar en toen vonden we het rond 22:30 wel weer goed om richting ons hotel te gaan.

Weer een top dag in China.

Liefs,

Marije